Marie-Eve Faust

Professeure

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Téléphone : (514) 987-3000 poste 1018
Local : DM-1150
Langues : Français, Anglais
Ce professeur désire s'entretenir avec les médias
Informations générales

Cheminement académique

2007 Philosophiae Doctor (Ph.D.) Génie Industriel
École Polytechnique, Université de Montréal
These: Proposition d'un modèle d'étiquetage fondé sur l'estimation des formes par analogie des tailles
GPA: 4/4
2003 Maîtrise Es Sciences Appliquées(M.A.Sc.) Génie Industriel
École Polytechnique, Université de Montréal
Mémoire : L'utilisation des technologies de l'information et de la communication (TIC) lors de la fonction essayage vestimentaire
GPA: 3.4/4
2000 Bachelière ès arts (B.A.)
École supérieure de mode
Université du Québec à Montréal (UQAM)
B.A. Baccalauréat en gestion et design de la mode
GPA: 4.17/4.3
1988 Bachelière en administration des affaires (B.B.A.)
Université du Québec à Montréal (UQAM)
B.B.A. Baccalauréat en sciences comptables

Titulaire d'un Doctorat Philosophiae Doctor (Ph.D.) et d'une Maitrise en Sciences Appliquées (M.Sc.A) tous deux en Génie Industriel de l'École Polytechnique de Montréal, Université de Montréal, je détiens un Baccalauréat en Gestion et Design de la Mode, Bac ès Arts (B.A.) de l'École Supérieure de Mode de Montréal, et un Baccalauréat en Sciences Comptables (B.B.A.) tous deux de l'Université du Québec à Montréal (UQAM).

Après avoir enseigné pendant une décennie à The Hong Kong Polytechnic University, Institute of Textiles and Clothing (ITC), leader pour le programme de maitrise intitulé le Global Fashion Management Executive Master Degree Seminarm, un partenariat avec The Fashion Institute of Technology (FIT) à New York et l'Institut Français de la Mode (IFM) in Paris ainsi qu'aux USA, à Philadelphia University, School of Business Administration, en tant que directrice du programme de Commercialisation de la Mode c'est avec fierté que je suis revenue à mon Alma Mater.

Mes sujets de recherches portent sur le 3D Body Scanner, l'anthropométrie, l'essayage et l'étiquetage par taille. Récipiendaire une bourse et « Chair » pour l'implantation et la mise en place d'un 3D body scanner lab. à Hong Kong ITC, j'ai publié plusieurs articles, auteure et co-auteure de livres et chapitres de livres, en plus d'avoir présenté de nombreuses conférences et d'avoir été cité dans le « New York Times ». Outre le 3D, mes recherches portent sur le développement durable dans le milieu de la mode. Mon implication en démontre tout autant avec la mise sur pied d'un Fibershed Québec.

Outre mes rôles de directrice de programme et directrice administrative de l'École supérieure de mode, je siège sur plusieurs comités à l'UQAM en plus de siéger sur le Conseil d'Administration de la Grappe Métropolitaine de la Mode.

Partenaires (organismes, entreprises)

  • Musée McCord
  • Grappe Mode Métropolitaine

Affiliations externes principales

Enseignement
Communications
Réalisations
Distinctions
  • Outstanding Reviewer Journal of Fashion Marketing and Management (2015)
  • Who's Who in Science and Engineering (2011-2012), 11th Edition, by The Marquis Who's who publications board
  • Who's Who in the World (2010-2011), 28th Edition, by The Marquis Who's who publications board
  • Grant Funds for Maternity Anthropometric Survey by Philadelphia University (2010)
  • Grant Funds for Maternity Study by The Hong Kong Polytechnic University, Institute of Textiles & Clothing (2008)
  • Grant from Departmental General Research Funds for Anthropometric Survey by The Hong Kong PolyU (2008)
  • Grant for a 3D body scanner lab The Hong Kong Polytechnic University (2007)
Services à la collectivité

External reviewer for journal paper

2019 Évaluatrice de l'abstract "Advertising appeal and its impact on consumer pro-environment purchase behavior: The moderating effect of environmental concern", for the Australian New Zeland Marketing Conference (ANZMAC) 2019.

2019 Évaluatrice de l'abstract "The behaviour-attitude gap in sustainable consumption", for the Australian New Zeland Marketing Conference (ANZMAC) 2019.

2017 Reviewer for Manuscript for the Journal of Fashion Marketing Management Manuscript ID JFMM-05-2017-0050. (Title not disclosed).

2016 Reviewer for Manuscript for Manuscript ID TFDT-2015-0016 the International Journal of Fashion Design, Technology and Education. (Title not disclosed).

2015 Reviewer for Manuscript for Manuscript ID IJRDM-11-2015-0176.R3 the International Journal of Retail Distribution Management. (Title not disclosed).

2015 Reviewer for Manuscript for Manuscript ID TFDT-2015-0016 the Journal of Fashion Design, Technology and Education. (Title not disclosed).

2015 Évaluation d'un travail de recherche de cycles superieurs, ESG, UQAM.

2015 Reviewer for Manuscript for the Journal of Fashion Design, Technology and Education Manuscript ID TFDT-2015-0016. (Title not disclosed).

2014 Reviewer for Manuscript for the Journal of Fashion Marketing Management Manuscript ID JFMM-02-2014-0012. (Title not disclosed).

2013 Reviewer for Manuscript for the International Journal of Retail & Distribution Management ID IJRDM-05-2013-0100 (titled not disclosed).

2013 Reviewer for Manuscript for the International Journal of Retail & Distribution Management ID IJRDM-05-2013-0094 (titled not disclosed).

2012 Reviewer for Manuscript for the Journal of Fashion Marketing Management Manuscript ID JFMM-05-2012-0025. (Title not disclosed).

2011 Reviewer for Manuscript for the International Journal of Fashion Design. Technology and Education, Manuscript ID TFDT-2011-0014. (Title not disclosed).

2011 Reviewer for Manuscript for the Journal of Fashion Marketing Management Manuscript ID JFMM-05-2011-0034. (Title not disclosed).

2009 Reviewer for Manuscript for the Journal of Fashion Marketing Management Manuscript ID JFMM-10-2009-0081. (Title not disclosed).

2009 Reviewer for Manuscript for the Research Journal of Textile and Apparel Manuscript ID RJTA-2008-09-0049. (Title not disclosed).

Directions de thèses et mémoires

Essais
  • Jaluzot, Constance. (2018). Etude de la clientèle de m0851. (Essai). Université du Québec à Montréal.
Autres directions et supervisions
  • Évaluatrice du projet d'intervention de Pauline Bourgone maîtrise en marketing, ESG UQAM étudiant sous la supervision du professeur François Marticotte. (2016) Évaluatrice du mémoire de Sara-Kim Diotte, maîtrise en marketing, ESG UQAM étudiant sous la supervision de la professeure Manon Arcand (2016) Évaluatrice du mémoire de Marie-Hélène Courtois, maîtrise en sciences de la gestion, ESG UQAM étudiante sous la supervision du professeur Kamal Bouzinad, (pour octobre, 2019)
  • Bastien-Beaudoin, Noémie. (2020). Évaluation des procédés de fabrication de l'industrie de la mode québécoise dans une optique de carboneutralité. (Essai de maîtrise). Université de Sherbrooke.
  • Meilland, Margot Françoise. (2016). L'utilisation commerciale des médias sociaux par les marques de luxe, une étude comparative dans le domaine de la mode. (Essai de maîtrise). Université du Québec à Montréal. Codirectrice avec Sandrine Promtep, professeure au département de marketing, ESG UQAM.

Publications

Articles scientifiques
  • Faust, M.-E. et Carrier, S. Hong Kong young female adults shape and garment fit. Fashion Practice.
    Notes: (article soumis)
  • Faust, M.-E. Sportswear the perfect niche for a standardized size label. Journal of Fashion Marketing And Management.
    Notes: (article soumis)
  • Faust, M.-E. et Surchi, M. (2015). Gen Y’s, Italians’ and Americans’ perception of cashmere: Sustainable, somehow luxurious and comes from … goats. International Journal of Retail & Distribution Management, 43(10/11), 1013–1029. http://dx.doi.org/10.1108/IJRDM-07-2014-0085.
  • Faust, M.-E. (2013). Cashmere: A lux-story supply chain told by retailers to build a competitive sustainable advantage. International Journal of Retail & Distribution Management, 41(11/12), 973–985. http://dx.doi.org/10.1108/IJRDM-05-2013-0117.
    Notes: special issue on Luxury sector
  • Christoffersen, S., Faust, M.-E. et Frampton, C. (2013). Product Development with Immersion: Multidisciplinary Teams in Study Abroad. Review of Management Innovation & Creativity, 6(18), 130–146. Récupéré de http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=94255922&lang=fr&site=ehost-live.
    Notes: spring 2013
  • Faust, M.-E., Christoffersen, S., Shin, K. et Tan, J. (2012). An expanding market: Asian mother-to-be. Journal of Global Fashion Marketing, 3(1), 22–33. http://dx.doi.org/10.1080/20932685.2012.10593104.
  • Faust, M.-E. et Carrier, S. (2010). Women's wear sizing: a new labelling system. Journal of Fashion Marketing and Management, 14(1), 88–126. http://dx.doi.org/10.1108/13612021011025456.
  • Faust, M.-E. et Carrier, S. (2009). A proposal for a new size label to assist consumers in finding well fitting women’s clothing, especially pants: an analysis of USA female data and women’s ready-to-wear pants for North American companies. Textile Research Journal, 79(16), 1446–1458. http://dx.doi.org/10.1177/0040517508099394.
  • Carrier, S. et Faust M.-E. (2009). What is your target market’s size and shape. Advances in Production Engineering & Management, 4(1), 5–18. Récupéré de http://apem-journal.org/Archives/2009/APEM4-1special-005-018.pdf.
  • Faust, M.-E., Carrier, S. et Baptiste, P. (2006). Variations in Canadian women’s ready-to-wear standard sizes. Journal of Fashion Marketing and Management, 10(1), 71–83. http://dx.doi.org/10.1108/13612020610651132.
Chapitres de livre
  • Rusinko, C. et Faust, M.-E. (2016). Consumer Perceptions of Fibers with Respect to Luxury and Sustainability: An Exploratory Study. Dans S.S. Muthu et M.A. Gardetti (dir.). Sustainable Fibres for Fashion Industry (p. 13–30, vol. 2). Springer.
  • Faust, M.-E. (2014). Clothing size designation and labeling. Dans D. Gupta et N. Zakaria (dir.). Anthropometry, apparel sizing and design (p. 255–273). Cambridge, UK : Woodhead Publishing Ltd.
  • Faust, M.-E. (2014). Understanding pregnant women's shape, sizing and style preferences. Dans M.-E. Faust et S. Carrier (dir.). Designing apparel for consumers: the impact of body shape and size (p. 235–255). Oxford : Woodhead Publishing Ltd.
  • Faust, M.-E. et Carrier, S. (2011). 3D body scanning : Generation Y body perception and virtual visualization. Dans J. Hu (dir.). Computer Technology for Textile and Apparel (p. 219–244). Cambridge, UK : Woodhead Publishing Ltd.
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2009). 3D body scanning's contribution to the use of apparel as an identity construction tool. Dans V.G. Duffy (dir.). Digital Human Modeling (p. 19–28). Springer. Récupéré de http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-02809-0_3#page-1.
  • Faust, M.-E. et Carrier, S. (2009). Discard "one size fits all" labels! New size and body shapes labels are coming! Way to achieved mass customization in the apparel industry. Dans F.T. Piller et M.M. Tseng (dir.). Handbook of research in mass customization and personalization (p. 771–812). World Scientific Books. Récupéré de http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1595783.
Livres
Thèses
  • Faust, M.-E. (2007). Vêtements prêt-à-porter : proposition d’un modèle de gradation et d’étiquetage fondée sur l’estimation des formes par analogie des tailles. (Thèse de doctorat). Montréal : École Polytechnique de Montréal.
    Notes: thèse finale
  • Faust, M.-E. (2005). Vêtements prêt-à-porter : proposition d’un modèle de gradation et d’étiquetage fondée sur l’estimation des formes par analogie des tailles. (Thèse de doctorat).
    Notes: thèse proposée
  • Faust, M.-E. (2003). L’utilisation des technologies de l’information et de communication (TIC) lors de la fonction essayage. (Thèse de doctorat). Montréal : École Polytechnique de Montréal. Récupéré de http://search.proquest.com/docview/305238308/
Actes de colloque
  • Faust, M.-E. (2021). Fashion School back to the Farm. Dans ITMC, 8th Edition of Intelligent Textile and Mass Customization Conference, Groupe CTT, St-Hyacinthe, Canada (Sept. 20-22, 2021).
  • Faust, M.-E. (2021). Textiles and clothing circular economy. Dans 46th Economic and Business History Society Conference, Zoom, Internet, May 18-21, 2021.
  • Faust, M.-E. et Caccia, H. (2019). Hemp Revolution. Dans ANZMAC 2019, conférence en Nouvelle Zélande, 2-4 décembre 2019.
  • Faust, M.-E. (2017). Innovation dans le développement de produits à Montréal. Dans Colloque de l’ACFAS, McGill, Montréal CA, mai 2017.
  • Faust, M.-E. (2016). Trouver chaussure à son pied, Regard sur la mode de luxe. Dans Colloque de l’ACFAS, Montréal CA, 12 mai 2016.
  • Carrier, S., Faust, M.-E., Jean, S. et Germain, A.-M. (2015). Generation Y’s luxury fashion information sources and influences. Dans International Workshop on Luxury Retail, Operations and Supply Chain Management, Milano 27 & 28 May 2015.
  • Carrier, S., Jean, S., Germain, A.-M. et Faust, M.-E. (2015). What is « luxury » to Generation Y. Dans Annals of the Universiy of Oradea RO, Fascicle of Textiles-Leatherwork, International scientific conference, Innovative solutions for sustainable development of textiles and leather industry, Proceedings Vol. XVI (p. 109-110), 22-23 mai, 2015.
  • Marticotte, F. et Faust, M.-E. (2014). Corporate Social Responsibility in Luxury Industry: The case of a recycling Fur Entreprise. Dans Monaco Symposium on Luxury, from tradition to Innovation, april 2014.
  • Faust, M.-E., Kaci, P. et Blackburn, M.-E. (2014). Image, Self Esteem and Vanity Sizing. Dans 5th International Conference and Exhibition on 3D Body Scanning Technologies, Lugano Switzerland, 21-22 oct. 2014.
    Notes: CD-ROM
  • Christoffersen, S. et Faust, M.-E. (2014). Intertwined Trends in Retail: Luxury Pop-ups and Internet Marketing. Dans The 3rd International Workshop on Luxury Retail, Operations & Supply Chain Management, Philadelphia, 13-15 avril 2014.
  • Faust, M.-E. et Marticotte, F. (2014). Le luxe dans l'industrie du vêtement : compromis acceptable (entreprises écologiques et socialement responsables) – compromis inacceptable (Factory outlets). Dans 82e du Congrès de l'Acfas, colloque L’innovation dans l’industrie du vêtement : perspectives d’avenir, organisé par l’Association canadienne-française pour l'avancement des sciences (ACFAS), Montréal, CA. Récupéré de http://www.acfas.ca/evenements/congres/programme/82/600/650/c.
  • Faust, M.-E. et Marticotte, F. (2014). Luxury and Outlets or Luxury vs Outlets? Dans The 3rd International Workshop on Luxury Retail, Operations & Supply Chain Management, Philadelphia, 13-15 avril 2014.
  • Faust, M.-E. et Sotiropoulos, V. (2014). The role of Vanity Sizing on the Consumer Experience of Luxury vs non-Luxury Goods. Dans The 3rd International Workshop on Luxury Retail, Operations & Supply Chain Management, Philadelphia, 13-15 avril 2014.
  • Faust, M.-E. (2013). Designing for pregnant women. Dans Proceedings of 4th International Conference on 3D Body Scanning Technologies, Long Beach CA, USA, 19-20 November 2013, (p. 401-410). http://dx.doi.org/10.15221/13.401.
  • Faust, M.-E. et Weiss, M. (2013). Diamond Fiber : Sustainability Starts at the Farm. Dans Second International Workshop on Luxury Retail, Operations and Supply Chain Management, Milano, 18-19 November 2013.
  • Marticotte, F., Faust, M.-E. et Dunlap, S. (2013). Does a CSR business hinder the consumers in-store experience for a recycled fur product? Dans 2nd International Workshop on Luxury Retail, Operations & Supply Chain Management, Milan, 18-19 novembre 2013.
  • Faust, M.-E., Surchi, M. et Carrier, S. (2013). Europeans and Americans knowledge of Cashmere as a luxury fiber. Dans Second International Workshop Luxury Retail, Operations and Supply Chain Management, Milano, 18-19 November 2013.
  • Marticotte, F. et Faust, M.-E. (2013). The Effects of Factory Outlets on the Brand Personality of Luxury Brands [Résumé]. Dans 20th EIRASS conference on Retailing and Consumer Services, 20h Edition, Philadelphie, 7-10 juillet 2013.
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2012). An international size label. Dans Annals of the University of Oradea, fascicle of textiles, leatherwork, Innovative solutions for sustainable development of textiles and leather industry, Oradea, June 1-2. Récupéré de http://textile.webhost.uoradea.ro/Annals/Volume%20XIII%20No%202.pdf.
    Notes: CD-ROM
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2012). An international size label that suits everyone. Dans Fashion tales 2012 : 13th International Conference of ModaCult – Center for the Study of Fashion and of Cultural Production, Milan, June 7-9, 2012.
    Notes: CD-ROM
  • Faust, M.-E., Carrier, S. et Jean, M. (2012). L’étiquetage de taille des vêtements : information avant tout. Dans L'état de la mode contemporaine, Montréal, Canada, 7-11 mai, 2012.
  • Faust, M.-E. (2012). The story behind the luxury goods. Dans International workshop on luxury retail, operations and Supply Chain management, Achieving luxury standards through the supply, Milan, December 3rd-4th 2012.
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2011). How computer technologies may change the way women buy apparel. Dans 2011 International Conference on Computer and Management (CAMAN 2011), Wuhan (Chine), May 19-21, 2011. http://dx.doi.org/10.1109/CAMAN.2011.5778805.
  • Faust, M.-E., Christoffersen, S., Tan, J. et Shin, C. (2011). Pregnant women desire new clothes, but when? Dans The Fiber Society 2011 Conference, Hong Kong, China, May 23-25, 2011. Récupéré de https://thefibersociety.org/Portals/0/Past%20Conferences/2011_Spring_Abstracts.pdf.
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2010). Three Dimensional (3D) Body Scanner for Apparel Shoppers would make Commerce Easier. Dans Proceedings of 1st International Conference on 3D Body Scanning Technology, Lugano, Switzerland, oct. 19-20, 2010. http://dx.doi.org/10.15221/10.068.
    Notes: CD-ROM
  • Faust M.-E. et Carrier, S. (2009). 3D body scanning’s contribution to the use of apparel as an identity construction tool. Dans Digital Human Modeling, San Diego, CA, USA, July 19-24, 2009. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-02809-0.
    Notes: 12th Human Computer Interaction Conference, HCIC 2009
  • Faust, M.-E. (2009). Sportswear: the perfect category of garments to introduce a new size label i.e. a marketing tool to reduce your returns. Dans International Conference of Global Fashion Marketing ‘Creative and Innovative Contexts’, Florence, Italie, Nov, 9-10, 2009.
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2009). Time has come for academicians to question ourselves about : 3D Body Scanner Technology, Pattern Making, Fashion Smart Card and Virtual Try-on. Dans Proceedings of the first world conference on 3D fabrics and their applications, Manchester, UK, April 10-11, 2008.
    Notes: organisé par TexEng
  • Faust, M.-E. et Carrier, S. (2008). 3D body scanning and RFID technology. Dans B.S. Deo (dir.). Production And Operations Management / Gestion des opérations et production, 29, Halifax, Canada, May 24-27, 2008. Récupéré de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.399.8732&rep=rep1&type=pdf.
    Notes: Association des sciences administrative du Canada (ASAC 2008)
  • Faust, M.-E. (2008). Designing New Size Labels for Sportswear. Dans Y. Li, X. Luo, J. Li et A. Chen (dir.). Textile Bioengineering and Informatics Symposium proceedings, Hong Kong, China, August 14-16, 2008.
    Notes: in Conjunction with SMART Convention
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2008). Is it the End of the actual size label? Apparel smart fashion silhouette & size card designing for the future. Dans Textiles Future, Cary NC, USA, August 13-15, 2008.
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2008). Three dimension (3D) anthropometric age, Production and Operations Management Society (POM's) & Japanese Operations Management and Strategy Association (JOMSA). Dans Manufacturing fundamentals, necessity and sufficiency : Proceedings of the 3rd World Conference on Production and Operations Management (POM TOKYO 2008), Tokyo, Japan, August 5-8, 2008. Japanese Operations Management and Strategy Association (JOMSA).
    Notes: CD-ROM
  • Carrier, S. et Faust, M.-E. (2008). What is your target market's size and shape. Dans 3rd International Conference on Mass Customization and Personalization in Central Europe (MCP-CE 08), NoviSad (Serbia), June 3-6, 2008.
  • Faust, M.-E. et Carrier, S. (2007). Discard one size fits all labels! New size and body shapes labels are coming! Way to achieved mass customization in the apparel industry. Dans Extreme Customization : Proceedings of the MCPC 2007 World Conference on Mass Customization & Personalization, Cambridge/Boston (MIT), Oct. 7-9, 2007 & Montreal, Canada (HEC) Oct. 11-12, 2007. Récupéré de http://scg.mit.edu/images/MCPC_Conference_proceedings/site/papers/MCPC-075-2007.pdf.
  • Faust, M.-E., Carrier, S., Baptiste, P. et Trépanier, G. (2004). Implementing 3D body scanning in retail operations. Dans S. Gupta (dir.). Operations Management 2004: The Expanding Constellation Complete Papers of the 2nd World Conference on Production and Operations Management, Cancun, Mexico April 30 – May 3, 2004. Récupéré de http://www.pomsmeetings.org/ConfProceedings/002/POMS_CD/Browse%20This%20CD/PAPERS/002-0345.pdf.
    Notes: Proceedings of the 2nd World POM Conference and the 15th Annual POM conference Cancun
Autres publications
  • Tan, J., Shin, K. et Faust, M.-E. (2010). Blooming Style Exhibition.
    Notes: Exhibition / Poster
  • Faust, M.-E. (2010). Maternity Wear : A Market of its own, Blooming Style.
    Notes: Exhibition / Poster

École des sciences de la gestion

À l’ESG UQAM, on cultive la pensée critique et on développe les esprits uniques pour changer le cadre des affaires et l’adapter à de nouvelles réalités. On explore les idées alternatives. On se lève pour qu’elles s’élèvent. On transforme. On laisse l’individu prendre forme.

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