Amélie Guèvremont

Professeure

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Téléphone : (514) 987-3000 poste 1715
Local : DS-2829
Langues : Français, Anglais
Enseignement
Communications
  • « Brand Relevance: What does it mean for consumers and how we can measure it? » 11TH ACIEK Academy of Innovation, Entrepreneurship and Knowledge CONFERENCE, Madrid, Spain, 2020 (conférence en ligne en raison de la COVID-19).
  • « Comprendre l'achat et la recommandation d'une marque responsable par le consommateur : le rôle de l'authenticité perçue. Association Française du Marketing, Tours, France, 2018.
  • « Brand Hypocrisy from a Consumer Perspective: Scale Development and Validation ». Association for Consumer Research Conference, San Diego, 2017.
  • « Brand authenticity revisited: The case of Three Times a Day ». Association for Consumer Research Conference, San Diego, 2017.
  • « Consumer Reactions to a Scandal: The Role of Brand Authenticity ». Association for Consumer Research Conference, New Orleans, 2015.
  • « Brand Authenticity: an Integrative Framework ». AMA Winter Marketing Educator's Conference, Las Vegas, 2013.
  • « Does Sound Symbolism Shape Brand Personality Perceptions? ». Society for Consumer Psychology Conference, Las Vegas, 2012.
  • « What is Brand Authenticity: Exploration of the Concept ». Association for Consumer Research Conference, Vancouver, 2012.
  • « When Brands Flatter, Personality Matters ». Society for Consumer Psychology Conference, Las Vegas, 2012.
  • « Is That Brand Flattering or Manipulating Me? The Impact of Flattery From a Brand Personality Perspective ». Congrès de l'Association des Sciences Administratives du Canada, Montréal, 2011.

Directions de thèses et mémoires

Mémoires
Essais
  • Zouin, Salma (2019) Étude exploratoire des motivations des consommateurs de marques de mode de luxe à joindre leurs communautés virtuelles. (Essai). Université du Québec à Montréal.

Publications

Articles scientifiques
  • Guèvremont, A. (2019). Brand Hypocrisy from a Consumer Perspective: Scale Development and Validation. Journal of Product & Brand Management. http://dx.doi.org/10.1108/JPBM-06-2017-1504.
  • Guèvremont, A. (2019). Improving Consumers’ Eating Habits: What if a Brand could make a Difference? Journal of Consumer Marketing, 36(7), 885–900. http://dx.doi.org/10.1108/JCM-04-2018-2632.
  • Guèvremont, A. (2018). Creating and interpreting brand authenticity: the case of a young brand. Journal of Consumer Behaviour, 17(6), 505–518. http://dx.doi.org/10.1002/cb.1735.
  • Guèvremont, A. et Grohmann, B. (2018). Does Brand Authenticity Alleviate the Effects of Brand Scandals. Journal of Brand Management, 25(4), 322–336. http://dx.doi.org/10.1057/s41262-017-0084-y.
  • Guèvremont, A. et Grohmann, B. (2016). The Brand Authenticity Effect: Situational and Individual-level Moderators. European Journal of Marketing, 50(3/4), 602–620. http://dx.doi.org/10.1108/EJM-12-2014-0746.
  • Morhart, F., Malär, L., Guèvremont, A., Girardin, F. et Grohmann, B. (2015). Brand Authenticity: An Integrative Framework and Measurement Scale. Journal of Consumer Psychology, 25(2), 200–218. http://dx.doi.org/10.1016/j.jcps.2014.11.006.
  • Guèvremont, A. et Grohmann, B. (2015). Consonants in Brand Names Influence Brand Gender Perceptions. European Journal of Marketing, 49(1/2), 101–122. http://dx.doi.org/10.1108/EJM-02-2013-0106.
  • Guèvremont, A. et Grohmann, B. (2014). Can Good News be Bad? The Role of Brand Communication Strategy and Brand Commitment in the Announcement of Product Improvements. Journal of Marketing Communications, 20(5), 352–365. http://dx.doi.org/10.1080/13527266.2012.699459.
  • Guèvremont, A. et Grohmann, B. (2013). The Impact of Brand Personality on Consumer Responses to Persuasion Attempts. Journal of Brand Management, 20(6), 518–530. http://dx.doi.org/10.1057/bm.2012.58.
  • d’Astous, A. et Guèvremont, A. (2008). Effects of Retailer Post-Purchase Guarantee Policies on Consumer Perceptions with the Moderating Influence of Financial Risk and Product Complexity. Journal of Retailing and Consumer Services, 15(4), 306–314. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2007.06.005.

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